Ukázkový test ze vstupní zkoušky z Českého jazyka na VŠE pro uchazeče – cizí státní příslušníky.
Úspěšné absolvování znamená, že uchazeč dosáhne minimálně 60 % bodů.
Doba trvání testu je 60 minut.
Навигация (только номера заданий)
0 из 52 заданий окончено
Вопросы:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
Информация
Ukázkový test B2 obsahuje:
1.Porozumění čtenému textu
2.Gramaticko – lexikální test
3.Porozumění vyslechnutému textu
4.Volný písemný projev
Вы уже проходили тест ранее. Вы не можете запустить его снова.
Тест загружается...
Вы должны войти или зарегистрироваться для того, чтобы начать тест.
Вы должны закончить следующие тесты, чтобы начать этот:
Результаты
Правильных ответов: 0 из 52
Ваше время:
Время вышло
Вы набрали 0 из 0 баллов (0)
Средний результат |
|
Ваш результат |
|
Рубрики
- Нет рубрики 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- С ответом
- С отметкой о просмотре
-
Задание 1 из 52
1.
Část I. POROZUMĚNÍ ČTENÉMU TEXTU.
Text A:
Přečtěte si text a vyberte správnou odpověď.
Trocha statistických údajů.
Počet obyvatel Česka se loni zvýšil o 26 000. Jedenatřicátého prosince měla republika 10 532 770 obyvatel. Loňský přírůstek byl ale o třetinu nižší než v roce 2009. Poklesl jak počet přistěhovalců tak i narozených dětí. Vyplývá to z dat o obyvatelstvu za rok 2010, která vydal Český statistický úřad.
V roce 2010 se narodilo 117 200 dětí. “Kromě toho bylo matričními úřady zaregistrováno 20 novorozenců z utajených porodů a babyboxů. Po vrcholu zvýšené porodnosti v roce 2008 klesá druhým rokem počet narozených, opět o 1 200 proti roku 2009,” uvádí se v tiskové zprávě ČSÚ.
Podle statistiků také dál pokračuje trend odsouvání mateřství do pozdějšího věku. Průměrný věk matek se zvedl o dvě desetiny na 29,6 roku. První dítě mají Češky v průměru přesně o dva roky dříve.
U Čechů také dál klesá touha vstupovat do manželství. V roce 2010 bylo uzavřeno pouze 46 700 manželství, o 1100 méně než v předchozím roce. Plynule se tak zvyšuje podíl dětí narozených mimo manželství. V loňském roce poprvé přesáhl 40% (40,3% proti 38,8% v roce 2009). Neprovdaným ženám se narodilo 47 200 dětí.
Pokud se Češi rozhodnou přece jenom vstoupit do manželství, tak u svobodných mužů se tak děje nejčastěji ve věku 28-31 let, u svobodných žen nejčastěji ve věku 25-29 let.
Naopak rozvodů po předchozí stagnaci loni opět přibylo. Podíl manželství končících rozvodem je nyní 50%.
(zpracováno podle aktuálně.cz ze 14. 3. 2011)Zadání k textu A: Přečtěte si text a vyberte správnou odpověď.
1. Česká republika
ПравильноНеправильно -
Задание 2 из 52
2.
3. V roce 2010
ПравильноНеправильно -
Задание 3 из 52
3.
2. V roce
ПравильноНеправильно -
Задание 4 из 52
4.
4. Podle statistik v ČR
ПравильноНеправильно -
Задание 5 из 52
5.
5. Podle statistik
ПравильноНеправильно -
Задание 6 из 52
6.
6. Čeští muži vstupují
ПравильноНеправильно -
Задание 7 из 52
7.
7. V ČR
ПравильноНеправильно -
Задание 8 из 52
8.
Text B: Přečtěte si text a vyberte správnou odpověď.
Význam vzdělání.
-
a/ Honza
Pro mě je vzdělání a další sebevzdělávání prioritou. Bez dobrého vzdělání se nikdo nemůže úspěšně zapojit do dnešního života. Já osobně mám za sebou dvě vysoké školy, jednu jsem absolvoval ve Velké Británii. (Mám doktorát) a dál na sobě pracuji. (Kromě svého oboru) kterým je fyzika, se věnuji studiu jazyků, bez kterých se dnes nikdo neobejde. Soustředím se samozřejmě nejen na jazyk všeobecný, ale i na odborný, jenž potřebuji pro četbu odborné literatury. Je pravda, že díky všemu tomu studiu mi nezbývá moc času na obyčejný život. Ale to mi zase tak nevadí. Sebevzdělávání je totiž můj koníček.
b/ Alena
Myslím, že v současnosti si všichni potrpí na kvalitní vzdělání. Každý chce mít vysokou školu (i když to s tím množstvím vystudovaných oborů někteří přehánějí). Ale bez ní je už pomalu problém sehnat si dobrou práci. (Vím to z vlastní zkušenosti) jsem středoškolačka a když jsem chodila po pohovorech, tak vždy dali přednost vysokoškolákovi, i když tyto pozice před pár lety středoškoláci normálně zastávali. Asi mě to donutí tu vysokou si doplnit. Bude to trochu problém, musím už vydělávat, ale je tu ještě kombinovaná forma studia. To by bylo zvládnutelné. A ještě taky jazyky, to je dnes nutnost.
c/ Petr
Vzdělání? Na co? Stačí. když se člověk umí otáčet. Co znám intelektuálů neschopných života! Sám život je nejdůležitější! (Ani ve snu by mě nenapadlo) ztrácet čas nějakým studiem. Podívejte se na mě! Já sotva dochodil tříleté učiliště a jak si žiju! A mezi lidmi jsem jako ryba ve vodě, žádné komplexy, to mě ani nenapadne. Všichni si cení hlavně peněz a těch já mám haldy! (To byste koukali ) , jak se přede mnou všichni ti vzdělanci klaní. Peníze. To je dnešek!
d/ Soňa
Já si vzdělání považuji, ale samotné se mi to nepodařilo. Jenom jsem se vyučila a musím říct, že i s tím jsem měla problémy. Maturita? Ani nápad. Ale když na to člověk má, tak proč ne. Já se ted’ snažím doplnit si alespoň základy angličtiny, potřebuju je totiž v práci. Prodávám v centru města a tam je dost cizinců ( Připadám si hrozně) , když jim vůbec nerozumím. Jinak si myslím, že v dnešní době vzdělání není bezpodmínečně nutné. Když je člověk schopný, může si zařídit docela pohodlný život.
e/ Jana
Plno lidí to dnes tou honbou za tituly přehání. Nemyslím, že množství diplomů něco říká o vzdělanosti jejich majitele. Každý by se měl zabývat jedním oborem a to do hloubky. . (Vysoká škola) ? To je dnes samozřejmost, ale měla by být kvalitní a její absolvent by měl i po jejím skončení intenzivně pokračovat ve studiu svého oboru. A to celoživotně. Tak jedině má toto vzdělání smysl. (Pokud to někoho nebaví) , ať se vyučí a je třeba skvělým řemeslníkem. Ale i tato profese vyžaduje další sebevzdělávání. jen znalosti a praxe totiž dělají ze žáka mistra.
A jak je to s nutností dobrého vzdělání v dnešní době? Je to to nejdůležitější.f/ Tomáš
V naší zemi se cení dvě věci, tituly a peníze. Pokud si ale lidé mají vybrat, peníze jednoznačně vítězí. Bohužel, je to tak. (Ale stále doufám ) , že existuje dost lidí, u kterých to takto není. Pro které je hlavní vzdělání. Já sám patřím mezi ně. Pokládám se za intelektuála, ale snažím se vyvrátit vžitá klišé, že totiž tito lidé jsou v životě nepoužitelní a vlastně života neschopní. (Celý život se vzdělávám) , ale jsem hrdý i na to, že kromě několika titulů jsem se dokázal zapojit i do běžného života, nežít v nějaké odtržené realitě. Podařilo se mi založit vlastní firmu a to značně úspěšnou, tak si žiji nad poměry. Mimo to vždy najdu čas na své velké hobby, což jsou motocykly. Ale kdyby mi dal někdo na výběr, zda být raději vzdělancem či bohatým podnikatelem bez vzdělání, volba by pro mě byla jasná. Jsem přece jen srdcem intelektuál.
ПравильноНеправильно -
-
Задание 9 из 52
9.
Zadání k textu B:
1. Ke každému výroku (1-9) přiřaďte správné jméno osoby / osob, o nichž je možné toto konstatovat. Jestliže uvádíte více jmen, mohou být uvedena v libovolném pořadí. Řiďte se pouze informacemi uvedenými v textu.Элементы сортировки
- Petr, Soňa
- Petr
- Honza, Alena, Soňa
- Alena, Jana
- Alena
- 0
- Petr, Tomáš
- 0
- Honza, Jana, Tomáš
-
1. Má výuční list.
-
2. Vzděláním pohrdá.
-
3. Znalost jazyků je podle ní/něj důležitá.
-
4. Kritizuje touhu lidí po diplomech.
-
5. Má středoškolské vzdělání.
-
6. Vysmívá se řemeslníkům.
-
7. Patří k těm movitým.
-
8. Ve všech směrech využívá svého výborného vzdělání.
-
9. Vzdělání je podle ní/něj nebo pro ní/něj prvořadé.
ПравильноНеправильно -
Задание 10 из 52
10.
II. Rozhodněte, zda jsou následující tvrzení pravdivá.
-
1) Mezi respondenty jsou dva lidé s vysokoškolským vzděláním. (ANO)
2) Podle Petra člověk nemusí být vzdělaný, ale musí umět tančit. (NE )
3) Honza má dva vysokoškolské diplomy, z toho jeden zahraniční. (ANO)
4) Honza nemá časové možnosti zabývat se nějakou svou zálibou. (NE)
5) Petr se před vzdělanci necítí méněcenným. (ANO)
6) Alena má s vysokoškoláky špatné zkušenosti, hlavně při pohovorech. (NE)
7) Soňa chce umět komunikovat se zahraničními zákazníky. (ANO)
8) Jana říká, že počet absolvovaných škol je přímo úměrný vzdělanosti jejich absolventa. (NE)
9) Podle Jany je sebevzdělávání důležité ve všech oborech. (ANO)
10) Tomáš, tak jako většina Čechů, upřednostňuje vzdělání před financemi. (NE )
ПравильноНеправильно -
-
Задание 11 из 52
11.
Gramaticko-lexikální test
1. Ke každému číslu 1 – 7 vyberte z variant a–d jednu správnou odpověď podle smyslu textu.
První říjnový týden proběhla obří událost Designblok 2011. ….(1) si přišli obdivovatelé extravagantních šperků, nábytku, svítidel, dekorací, umění i lidové kreativity. Přehlídka ….(2) trendů nabídla tvorbu tuzemských i věhlasných zahraničních autorů. Součástí akce byla také série módních přehlídek s představením ….(3) známých návrhářů. Pod heslem „za vlídnější nemocnice”, které ….(4) projekt Design Help, se už tradičně představila kolekce šperků z recyklovaného nemocničního odpadu. Nápadité prezentaci .… (5) stěny polepené prázdnými recepty s nepřehlédnutelným červeným křížem. ….(6) účelem bylo přimět návštěvníka nenásilným způsobem přemýšlet o účelu tohoto sdružení. ….(7) výstavy se stal Velký atlas světa představující jakýsi samostatný živoucí útvar z laboratorního skla.
Otázka 1
ПравильноНеправильно -
Задание 12 из 52
12.
Otázka 2.
ПравильноНеправильно -
Задание 13 из 52
13.
Otázka 3.
ПравильноНеправильно -
Задание 14 из 52
14.
Otázka 4.
ПравильноНеправильно -
Задание 15 из 52
15.
Otázka 5.
ПравильноНеправильно -
Задание 16 из 52
16.
Otázka 6.
ПравильноНеправильно -
Задание 17 из 52
17.
Otázka 7.
ПравильноНеправильно -
Задание 18 из 52
18.
2. Slova v závorkách dejte do správných pádů a doplňte předložku/prepozici tam, kde je to nutné.
Pomáhají (my) ……nám…… zlaté české ručičky?
-
Počet lidí, kteří se zabývají (rukodělné profese) (rukodělnými profesemi)každý rok klesá a zájem nastupující generace je mizivý. Každý z nás se však občas poohlíží (zručný řemeslník — pl.) (po zručných řemeslnících) s různou mírou úspěšnosti.
Zejména ve městech se (klasický profesionál — pl.) (klasičtí profesionálové) hledají těžko. Mnohé firmy nedodržují termín, cenu, kvalitu materiálu. K (tyto činnosti) (těmto činnostem) ti mají zákazníci samozřejmě výhrady. V případě nepoctivé firmy se lidé často marně dovolávají (jejich práva) (svých práv) . Jiná situace je na venkově. Zdá se, že tam je (placené služby) (placeným službám) téměř odzvoněno. Partu rychlých a šikovných ,univerzálů’, kteří zvládnou takřka všechno, najdeme skoro v (každá ves) (každé vsi). Jsou nepostradatelní a zakázky se (oni) (jim) jen hrnou. V současné době jsou módní také tzv. (hodinový manžel — pl.) (hodinoví manželé). Potřebujeme-li jejich pomoc, nalezneme (oni) (je). nejčastěji na internetu. (Zákaznice) (Zákaznicemi) se stávají většinou ženy, které nezvládnou montáž poliček či instalaci pračky (jejich ruce) (svýma rukama). Závěrem je třeba podotknout, že odborníci vidí v poctivém řemesle budoucnost. Kdo si tedy chce (pilná práce) (pilnou prací) i hodně vydělat. měl by se něčemu vyučit. Svou živnost může provozovat už od 19 let a bude oceněn (zasloužené peníze) (zaslouženými penězi).
ПравильноНеправильно -
-
Задание 19 из 52
19.
3. Vyberte správnou odpověď.
-
Sladké lahůdky
Ještě před nějakými dvaceti lety (byly) velkým požitkem pro všechny (mlsaly) domácí zavařeniny či malinovka od babičky. Jako malou mě bavilo míchat vařící se hmotu, pozorovat ji, jak bublá, až (mě) od samého stání záda bolela. Podíváme-li se do kuchařek ( našich ) prababiček. Zjistíme, že lahodná povidla se vyráběla už ve 14. století. A jak (chutnala) ! Zavařeniny se dělávaly téměř ze všeho, co rostlo na větvích a co včelky ( opylovaly) . Nová doba přináší pozoruhodné kombinace chutí i bio kvalitu. Ty se však promítají i do peněženek (spotřebitelů ) .
ПравильноНеправильно -
-
Задание 20 из 52
20.
4. Poraďte Evě a Adamovi, jak mají zrekonstruovat svůj pokoj. Dávejte střídavě rozkazy Evě, Adamov i, nebo oběma. Užijte kladný imperativ/rozkazovací způsob od sloves opačného vidu.
Příklad: Evo a Adame, nerekonstruovat si pokoj! Evo a Adame, zrekonstruujte si pokoj!
Příklad: Adame, nevyklízet starý nábytek. Adame, vykliď starý nábytek!
-
1. Evo a Adame, nemalovat pokoj! 1. Evo a Adame, (vymalujte)pokoj!
2. Evo, nevytírat podlahu! 2. Evo (vytři) podlahu!
3. Adame, nepokládat nový koberec! 3. Adame, (polož) nový koberec!
4. Adame, nezařizovat hezky pokoj! 4. Adame, (zařid’) hezky pokoj!
5. Evo a Adame, nečistit pohovku! 5. Evo a Adame. (vyčistěte) pohovku!
ПравильноНеправильно -
-
Задание 21 из 52
21.
5. Slovesné tvary v závorkách převeďte do minulého času. Dodržujte správný slovosled a slovesnou osobu.
Příklad: Opět (přijde)……přišla… zima a s ní první mrazíky.
-
- Chladná rána nám před horskou túrou (připomenou) (připomněla) potřebu se teple obléci.
- Odpoledne (se vy dáme) (jsem se vydali) s naším průvodcem do vysoko položených míst.
- Po vyjasnění oblohy před námi (budou růst) (rostly) horské hřebeny a záda nás příjemně (hřejí) (hřála) od slunečních paprsků.
- (Zaujmou) (Zaujaly) nás ledové pramínky, které (potečou) (tekly) do horského jezírka.
- Opatrně (budeme klást) (jsme kladli) nohy, protože na zmrzlé vrstvě sněhu boty snadno (kloužou) (klouzaly).
- Při zpáteční cestě lesem (setmí se) (se setmělo) a večerní soumrak nás (vyžene) (vyhnal) mýtinu u naší chaty.
ПравильноНеправильно -
-
Задание 22 из 52
22.
6. Tvořte komparativ (2. stupeň) nebo superlativ (3. stupeň) adjektiv/přídavných jmen a adverbií/příslovcí uvedených v závorkách. Dodržujte správný pád a číslo.
Příklad: Naložený hermelín bere útokem naše restaurace i domácnosti a snaží se co (hodně) …nejvíce… vytlačit tradiční utopence a preclíky.
Příklad: Cizinci jsou vůči této čistě české lahůdce poněkud (podezíraví ) ….podezíravější…. .
-
Kdoví, kdo první přišel s nápadem na čas uložit sýr do nálevu a zlepšit tak jeho chuť i trvanlivost. Asi (starý) (nejstarší) a známý recept přinášejí římské zápisy ze 4. století. Kozí sýr se však nakládal a solil už mnohem (brzy) (dřív) za Peršanů. Český hermelín, známý též jako ‚král sýrů`, je nápodobou francouzského camembertu a poprvé spatřil světlo světa už v roce 1924 v Přibyslavi. Úplně (snadno) (nejsnadněji) lze připravit nakládanou pochoutku podle standardního receptu. Někdo rád trochu (ostrý) (ostřejší) příchuť jiný spíše (jemně) (jemnější) kořeněné varianty. Klasický postup radí vložit sýr, cibuli, nakládané feferonky, černý pepř, nové koření, mletou papriku, česnek a koriandr do nádoby, zalít co (kvalitní) (nejkvalitnějším) rostlinným olejem a nechat zhruba týden zrát. O něco (kalorický) (kaloričtější) delikatesa se dostává poněkud (špatně) (hůř) ze zavařovacích sklenic, zato však zapíjená pivem nebo vínem rychle mizí z talíře.
ПравильноНеправильно -
-
Задание 23 из 52
23.
7. Do následujících vět doplňte vhodné spojky a spojovací výrazy.
Příklad: Zdá se, …že… v české módě není nic ztraceno!
-
(Zatímco) dnes většina žen nakupuje značkové „hadříky“ v obrovských obchodech za zvuků pop-music, česká oděvní výroba stagnuje. (Přestože) na náš trh dravě proniklo mnoho světových značek, není na tom česká móda tak špatně. Skončili sice velcí výrobci jako OP Prostějov a domácího textilního průmyslu je naprostý nedostatek, (ale) jsou zde ještě drobné podniky mající jistý tvůrčí potenciál. Zákaznice, (kterým) nevyhovuje současná konfekce, si zde mohou nechat zhotovit originální model. Jedinou nevýhodou je vyšší cena, (protože) zahraniční látky každý produkt prodražují. Mít v šatníku neobvyklý „kousek“ z krejčovského salonu je hodný pravé dámy a jejího životního stylu.
ПравильноНеправильно -
-
Задание 24 из 52
24.
Část II. POSLECH S POROZUMĚNÍM.
Přečtěte si věty 1-7 a poslechněte si nahrávku. Rozhodněte, jestli jsou tvrzení/věty 1–7 pravdivé (ANO), nebo nepravdivé (NE). Nahrávku uslyšíte dvakrát.
PlayStopX1. Češi mají moc mobilů.
ПравильноText nahrávky.
Jsem typický Čech, protože mám mobil. – Každý Čech (i dítě) má podle statistiky aspoň jeden mobil. Já mám dva mobily: jeden je můj a jeden je pracovní, firemní – platí ho firma. Ten lepší je firemní a musí být na služební hovory, bohužel. Je to dobrá značka. Můj soukromý mobil není tak kvalitní a je starší. Nemám ale moc soukromých hovorů. Moje rodina je moje firma a moje firma je moje rodina! Pevnou linku nemám – nepotřebuju ji. Nechci ji platit, protože stejně nejsem doma a nikdo mi nemůže telefonovat.
Komu telefonuju já? To je ale otázka! Jak mi můžete položit takovou otázku? Na to nemám odpověď. Telefonuju šéfovi do firmy, sekretářkám, sestrám a bratrům, kamarádům, rodičům, babičce… Telefon mám v ruce pořád – nemůžu existovat bez mobilu. Když netelefonuju, posílám SMS (esemesky). Každý den posílám tak sto esemesek. Někdy tam dám smajlíka, někdy ne. Když posílám esemesku kamarádům, píšu rychle a nekontroluju češtinu. Když ale píšu kolegům do Německa, kontroluju to mockrát.НеправильноText nahrávky.
Jsem typický Čech, protože mám mobil. – Každý Čech (i dítě) má podle statistiky aspoň jeden mobil. Já mám dva mobily: jeden je můj a jeden je pracovní, firemní – platí ho firma. Ten lepší je firemní a musí být na služební hovory, bohužel. Je to dobrá značka. Můj soukromý mobil není tak kvalitní a je starší. Nemám ale moc soukromých hovorů. Moje rodina je moje firma a moje firma je moje rodina! Pevnou linku nemám – nepotřebuju ji. Nechci ji platit, protože stejně nejsem doma a nikdo mi nemůže telefonovat.
Komu telefonuju já? To je ale otázka! Jak mi můžete položit takovou otázku? Na to nemám odpověď. Telefonuju šéfovi do firmy, sekretářkám, sestrám a bratrům, kamarádům, rodičům, babičce… Telefon mám v ruce pořád – nemůžu existovat bez mobilu. Když netelefonuju, posílám SMS (esemesky). Každý den posílám tak sto esemesek. Někdy tam dám smajlíka, někdy ne. Když posílám esemesku kamarádům, píšu rychle a nekontroluju češtinu. Když ale píšu kolegům do Německa, kontroluju to mockrát. -
Задание 25 из 52
25.
2. Ten muž má dva mobily.
ПравильноНеправильно -
Задание 26 из 52
26.
3. Je to typický Čech.
ПравильноНеправильно -
Задание 27 из 52
27.
4. Jeho firemní mobil je horší.
ПравильноНеправильно -
Задание 28 из 52
28.
5. Firemní mobil je na soukromé hovory.
ПравильноНеправильно -
Задание 29 из 52
29.
6. Používá soukromý mobil na služební hovory.
ПравильноНеправильно -
Задание 30 из 52
30.
7. Ten muž má pevnou linku.
ПравильноНеправильно -
Задание 31 из 52
31.
8. Telefonuje babičce.
ПравильноНеправильно -
Задание 32 из 52
32.
Každý den posílá deset esemesek.
ПравильноНеправильно -
Задание 33 из 52
33.
10. Kontroluje české esemesky.
ПравильноНеправильно -
Задание 34 из 52
34.
11. Kontroluje německé esemesky.
ПравильноНеправильно -
Задание 35 из 52
35.
POSLECHNĚTE SI NAHRÁVKU A ODPOVĚZTE NA OTÁZKY:
Vyberte možnost, která nejlépe odpovídá nahrávce:PlayStopXRozhodněte, zda jsou následující tvrzení pravdivá nebo ne:
- Prověřit funkčnost světových pošt byl nápad …… .
ПравильноPošty
Američtí ekonomové testovali světové pošty. Ta česká zazářila. Jednoduchý způsob, jak otestovat výkonnost jednotlivých zemí světa a jejich pošt, vymyslela skupina amerických ekonomů. Odeslali falešné dopisy neexistujícím podnikům na vymyšlených adresách do 159 zemích a rok počkaly, které z nich se vrátí zpátky k odesílateli.
V 16 státech dopisy zmizely jako v bermudském trojúhelníku. Všechny dopisy mířily do zemí, které jsou členy světové poštovní unie UPU. Jejich pravidla vyžadují, aby se dopisy s nesprávnou adresou vrátily odesílateli.
Profesor Rafaelo Porta odeslal do 5 největších měst v každé ze 159 zemí poštovní unie po dvou dopisech. Jména všech adresátů byla vybrána tak, aby byla v cílové zemi obvyklá. Názvy ulic odkazovaly k nositelům nobelových cen či slavným skladatelům. Pod každou adresou byla poznámka: „V případě nedoručitelnosti, vrat’te odesílateli.“ Doba procesů vrácení odesílateli se v Česku u většiny zásilek pohybuje mezi 15-30 dny. V některých případech může být podstatně vyšší, cca 3 měsíce, upozornuje mluvčí české pošty Marta Salicharová. Úložní doba na dodací poště je zpravidla 15 dní. Pokud je nutné provést cílené řízení, tak je lhůta 20 dnů a může být prodloužena až na 2 měsíce. Do roka se profesorovi vrátilo celkem 59% dopisů. Během prvních 90 dní se však všech deset odesílaných psaní vrátilo pouze ze čtyř zemí. Krom USA taky z České republiky, Salvadoru a Lucemburska. Naopak v 16 státech dopisy zmizely jako v bermudském trojúhelníku. Například v Rusku, Tadžikistánu, Kambodži a několika zemích v Africe. Z bohatých a rozvinutých zemích se vrátilo téměř 85% dopisů. Zatímco z chudších a méně rozvinutých šla zpět méně než třetina odeslaných dopisů. Obecně se dá říct, že ročně řešíme desítky tisíc zásilek, které jsou nedoručitelné a vrací se do zemí původu. Uvedla to i v SPZ mluvčí Marta Salicharová. Přesná čísla však uvést nemůžeme, jelikož se liší původem zásilek i evidence. Výsledky amerického testu jsou překvapivé. Zejména pokud je porovnáváme s červnovou zprávou českého telekomunikačního úřadu. Ta poště vytýkala, že doručovatele stále v některých případech ukládají zásilky na pobočkách bez toho, aby se je pokusili doručit a mnohdy ani nepředají adresátovi výzvu k jejímu vyzvednutí. České poště se nepodařilo odstranit některé závažné nedostatky při poskytování základních poštovních služeb, a to ani přes uložení pokuty v prokázaných případech nedoručení. – Uvedla zpráva. Cílem amerického pokusu bylo zjistit, jaké další faktory se vedle korupce podílejí na tom, že státní správa v rozvojových zemích je tak špatná. Výsledky podle ekonomů naznačují, že vlády v rozvojových zemích trpí stejnou nevýkonností či špatnou výkonností jako soukromý sektor. A jakkoliv výsledky nebyly nijak překvapivé, je důležité si uvědomit, že špatné fungování země nemusí být vždy zpusobené jen politikou. Napsali autoři testů.НеправильноPošty
Američtí ekonomové testovali světové pošty. Ta česká zazářila. Jednoduchý způsob, jak otestovat výkonnost jednotlivých zemí světa a jejich pošt, vymyslela skupina amerických ekonomů. Odeslali falešné dopisy neexistujícím podnikům na vymyšlených adresách do 159 zemích a rok počkaly, které z nich se vrátí zpátky k odesílateli.
V 16 státech dopisy zmizely jako v bermudském trojúhelníku. Všechny dopisy mířily do zemí, které jsou členy světové poštovní unie UPU. Jejich pravidla vyžadují, aby se dopisy s nesprávnou adresou vrátily odesílateli.
Profesor Rafaelo Porta odeslal do 5 největších měst v každé ze 159 zemí poštovní unie po dvou dopisech. Jména všech adresátů byla vybrána tak, aby byla v cílové zemi obvyklá. Názvy ulic odkazovaly k nositelům nobelových cen či slavným skladatelům. Pod každou adresou byla poznámka: „V případě nedoručitelnosti, vrat’te odesílateli.“ Doba procesů vrácení odesílateli se v Česku u většiny zásilek pohybuje mezi 15-30 dny. V některých případech může být podstatně vyšší, cca 3 měsíce, upozornuje mluvčí české pošty Marta Salicharová. Úložní doba na dodací poště je zpravidla 15 dní. Pokud je nutné provést cílené řízení, tak je lhůta 20 dnů a může být prodloužena až na 2 měsíce. Do roka se profesorovi vrátilo celkem 59% dopisů. Během prvních 90 dní se však všech deset odesílaných psaní vrátilo pouze ze čtyř zemí. Krom USA taky z České republiky, Salvadoru a Lucemburska. Naopak v 16 státech dopisy zmizely jako v bermudském trojúhelníku. Například v Rusku, Tadžikistánu, Kambodži a několika zemích v Africe. Z bohatých a rozvinutých zemích se vrátilo téměř 85% dopisů. Zatímco z chudších a méně rozvinutých šla zpět méně než třetina odeslaných dopisů. Obecně se dá říct, že ročně řešíme desítky tisíc zásilek, které jsou nedoručitelné a vrací se do zemí původu. Uvedla to i v SPZ mluvčí Marta Salicharová. Přesná čísla však uvést nemůžeme, jelikož se liší původem zásilek i evidence. Výsledky amerického testu jsou překvapivé. Zejména pokud je porovnáváme s červnovou zprávou českého telekomunikačního úřadu. Ta poště vytýkala, že doručovatele stále v některých případech ukládají zásilky na pobočkách bez toho, aby se je pokusili doručit a mnohdy ani nepředají adresátovi výzvu k jejímu vyzvednutí. České poště se nepodařilo odstranit některé závažné nedostatky při poskytování základních poštovních služeb, a to ani přes uložení pokuty v prokázaných případech nedoručení. – Uvedla zpráva. Cílem amerického pokusu bylo zjistit, jaké další faktory se vedle korupce podílejí na tom, že státní správa v rozvojových zemích je tak špatná. Výsledky podle ekonomů naznačují, že vlády v rozvojových zemích trpí stejnou nevýkonností či špatnou výkonností jako soukromý sektor. A jakkoliv výsledky nebyly nijak překvapivé, je důležité si uvědomit, že špatné fungování země nemusí být vždy zpusobené jen politikou. Napsali autoři testů. -
Задание 36 из 52
36.
2. Dopisy byly odeslány …… podnikům.
ПравильноНеправильно -
Задание 37 из 52
37.
3. Doba, na jakou bývá na poště zásilka zpravidla uložena je …… dní.
ПравильноНеправильно -
Задание 38 из 52
38.
4. Do adres se vybírala …… jména pro danou zemi.
ПравильноНеправильно -
Задание 39 из 52
39.
5. Názvy ulic vymýšleli i podle …… .
ПравильноНеправильно -
Задание 40 из 52
40.
6. Do vybraných zemí se odesílalo …… .
ПравильноНеправильно -
Задание 41 из 52
41.
7. Jednou ze zemí, kde dopisy zmizely beze stopy …… .
ПравильноНеправильно -
Задание 42 из 52
42.
8. Během prvních tří měsíců se dopisy vrátily mimo jiné z …… .
ПравильноНеправильно -
Задание 43 из 52
43.
9. V průběhu jednoho roku se zpět vrátila …… dopisů.
ПравильноНеправильно -
Задание 44 из 52
44.
10. Marta Selicharová je …… .
ПравильноНеправильно -
Задание 45 из 52
45.
11. Při nutnosti provedení celního řízení se úložní doba zásilky …… .
ПравильноНеправильно -
Задание 46 из 52
46.
12. Chudší, méně rozvinuté státy jsou na tom s doručováním zásilek …… bohaté, rozvinuté země.
ПравильноНеправильно -
Задание 47 из 52
47.
13. Česká pošta ročně řeší …… nedoručitelných zásilek.
ПравильноНеправильно -
Задание 48 из 52
48.
14. Podle …… zprávy Českého telekomunikačního úřadu se České poště nepodařilo odstranit některé závažné nedostatky.
ПравильноНеправильно -
Задание 49 из 52
49.
15. Pro autory testu …… výsledky …… .
ПравильноНеправильно -
Задание 50 из 52
50.
Část III. PSANÍ
Tato část zkoušky má 2 úlohy.
● Musíte vypracovat obě úlohy.
● Musíte dodržet zadaná témata – to, o čem text má být.
● Během testu nesmíte nesmíte používat slovník.
● Tato část zkoušky trvá 20 minut.Úloha 1 – Formální dopis
Napište svému zaměstnavateli žádost o home office dvakrát týdně. Napište minimálně 100 slov.Dopis musí obsahovat:
– název vaší pracovní pozice,
– informaci o délce zaměstnání,
– důvod žádosti o Home office dvakrát týdně,Napíšu text na zadané téma a pošlu je na adresu [email protected]. ke kontrole.
ПравильноНеправильно -
Задание 51 из 52
51.
Úloha 2 – Článek
Vyberte si jedno z témat a napište na něj článek do společenského časopisu. Napište minimálně 150 slov.
Témata:
A. Parkování aut v centru města – ano, či ne?
B. Patří hadi do bytu?Text musí mít:
– úvod,
– vyjádření vlastního názoru,
– zdůvodnění, proč ano nebo ne,
– závěr.Napíšu text na zadané téma a pošlu je na adresu [email protected]. ke kontrole.
ПравильноНеправильно -
Задание 52 из 52
52.
Část IV. ÚSTNÍ ZKOUŠKA
Povinné téma
Rozsah: 35 až 40 slov. Je možné používat slovník
Volate do horského hotelu chcete hotel rezervovat. V své objednávce uveďte:
- jak dlouho budete v hotelu pobývat,
- jaký typ pokoje a s jakým vybavením požadujete
- jaké další hotelové služby máte zájem.
Volitelné těma
Vyberte si jedno ze dvou uvedených témat a zpracujte jej. Rozsah: je 150 až 200 slov.
- Hromadná doprava
Zamyslete se nad významem a kvalitou městské i meziměstské hromadné dopravy, rozeberte její jednotlivé druhy a jejich výhody a nevýhody. Pokud máte zkušenost, srovnejte hromadnou dopravu v ČR s hromadnou dopravou ve své rodné zemi.
2. Máme si pomáhat! Vyprávějte nějaký příběh, kdy jeden člověk pomohl druhému.
Napíšu texty na zadaná témata a pošlu je na adresu [email protected] ke kontrole.
ПравильноНеправильно